
3. listopadu 2025
Klíčové komponenty pro devět z deseti baterií na celém světě dnes vyrábí Čína. Vyplývá to z nejnovějších studií Mezinárodní agentury pro energii (IEA) a dalších renomovaných analytických organizací. Právě bateriová úložiště přitom patří mezi nejdůležitější technologie evropského Green Dealu. Čeští odborníci upozorňují na to, že Čínu pomohla před lety k dominanci na bateriovém trhu nasměrovat sama Evropská unie a nyní bude velmi obtížné na tom cokoliv změnit. Čína vyrábí přes tři čtvrtiny všech prodaných baterií po celém světě a jako lídr žebříčku konkurenceschopnosti bateriového řetězce nabízí své produkty levněji o více než 20 % než Spojené státy a o více než 30 % než Evropa. Celosvětově vyrábí 80 % článků a ovládá 97 % kapacit pro výrobu anod a 90 % kapacit pro výrobu katod. V rámci tzv. LFP chemie, která například u elektromobilů převažuje, drží 98 % výroby aktivních materiálů. Země dále těží 78 % veškerého grafitu a 69 % vzácných zemin a je největším zpracovatelem lithia, niklu, kobaltu i manganu. Ovládá 58 % meziregionálního obchodu s bateriovými materiály. „Čína byla do určité míry dlouhou dobu továrnou světa, měla obrovské obchodní přebytky a dokázala je strategicky investovat. Použila přitom peníze, které jí přitekly z venku, z Evropy i Ameriky. Naproti tomu Evropa investovala svoje vlastní peníze z jiné části ekonomiky,“ vysvětlil v podcastu Vysoké napětí rozdílné přístupy k rozvoji bateriového sektoru Lubomír Lízal, bývalý člen bankovní rady ČNB. Podobně to vidí i výkonný ředitel Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ Jan Fousek, který hledá příčiny současného stavu už před rokem 2010. „Tenkrát bylo ještě v módě veškerou výrobu outsourcovat do Číny, která to know-how samozřejmě nejenom převzala, ale i výrazně zdokonalila. Dneska se to tady velmi alibisticky svádí na nějaké její nepřímé a neoprávněné dotace, ale ona na baterie prostě vsadila a Evropě se už do tohoto rozjetého vlaku bude těžko naskakovat, jako se jí těžko naskakuje do elektromobility.“ V návaznosti na nepříznivý vývoj vytvořila Evropská komise v roce 2017 Evropskou bateriovou alianci s cílem dosáhnout do roku 2025 soběstačnosti ve výrobě článků pro vlastní automobilový průmysl. Aktuální čísla přitom potvrzují, že tohoto cíle se nepodařilo dosáhnout ani z poloviny. Do značné míry se na tom podepsaly ekonomické problémy a krachy švédského Northvoltu, norského FREYR Battery, britského Britishvoltu a mnoha dalších evropských bateriových nadějí. Mezitím se čínské společnosti CATL podařilo získat 45 % evropského trhu s elektromobilitou. „Prezentace každé čínské firmy začíná údajem, kolik lidí má ve výzkumu a vývoji. U CATLu jsem to číslo viděl před dvěma lety: 28 000 lidí tam každé ráno vstane a jde si s téměř neomezenými zdroji lámat hlavu nad tím, jak technologii vylepšit. Obávám se, že tohle v Evropě nepřekonáme, obzvláště když čelíme nejrůznějším protizeleným náladám,“ prozrazuje Jan Fousek. Čínská dominance v moderních energetických technologiích je potenciálně problematická nejen z pohledu geopolitiky, ale i kyberbezpečnosti. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost sice opakovaně varuje jmenovitě před dálkově manipulovatelnými střídači u fotovoltaik, čeští experti však upozorňují na to, že stejný problém se vyskytuje i u baterií. „Všichni v sektoru se shodneme na tom, že problém je to, když si sem někdo vezme celý levný kontejner s čínským řídicím softwarem. Proto má většina našich členů více či méně vlastní výrobu, byť pracuje na článcích od některého z čínských výrobců, ale montuje si to tady, na vlastních battery management systémech,“ dodal Jan Fousek. „Připojení kontejneru s 6 MWh v podobě blackboxu z Číny může být dost velký průšvih, protože to už je dost velká kapacita a může tam být vpašovaný nějaký kus škodlivého hardwaru. Proto si musíme bateriová úložiště postavit tady v Evropě, abychom je měli pod kontrolou,“ sdělil výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš. Do rozvoje globálního bateriového trhu navíc v poslední době čím dál hlasitěji promlouvá nevyhlášená technologická válka mezi Čínou, USA a Evropou. Čína zavádí od 8. listopadu 2025 nové exportní kontroly na lithium-iontové baterie, grafitové anody a výrobní technologie a také rozšiřuje a zpřísňuje vývozní pravidla pro vzácné zeminy. „Trumpovy obchodní války ukazují, že jsme se ocitli na dlouho v nové době. I s příštím prezidentem bude USA chtít snižovat závislost své výroby na zahraničních komponentech. A vyprovokovaná Čína bude dál bojovat omezováním vývozu svých komponent, zejména na baterie. Jednoduše proto, že může – má v nich v podstatě monopol. Bez baterií ozeleňování naší energie nemáme jak využít, a spoléhání se na monopolistu nemůže dobře dopadnout,“ dívá se do budoucnosti datový ekonom Petr Bartoň. Bateriová úložiště reprezentují nejen jeden z pilířů pro transformaci energetiky, ale zároveň i technologii, po níž čím dál naléhavěji volá aktuální situace na českém i evropském trhu. V letošním roce opět výrazně vzrostl počet hodin se zápornými či velmi nízkými cenami elektřiny, a to především kvůli vysoké výrobě solárních elektráren a stagnující spotřebě elektřiny. Zároveň stoupají ceny v ranních i večerních špičkách, takže efekt zlevnění se do dlouhodobých kontraktů příliš nepropisuje. Baterie mají potenciál oba tyto negativní jevy zmírnit. Cestu k bateriovému boomu v Česku otevřel tzv. lex OZE III, který vstoupil v platnost úderem října. Novela zavádí do českého práva pojem „akumulace elektřiny“ jako samostatné činnosti, a především umožňuje samostatné připojování bateriových úložišť bez nutnosti vazby na konkrétní výrobnu elektřiny. Zdroje: BloombergNEF: 2025 Ranking IEA: Global EV Outlook 2025 IEA: Global Critical Minerals Outlook 2025 IEA: Batteries and Secure Energy Transitions IEA: The battery industry has entered a new phase EIA: Today in Energy Fraunhofer FFB: China’s hold on the lithium ion battery supply chain European Parliamentary Research Service: Powering the EU's future: Strengthening the battery industry Financial Times: CATL willing to help European EV battery start-ups despite China controls
31. března 2025
Výzkum agentury STEM/MARK potvrzuje jednu z největších překážek ve výstavbě v Česku – fenomén NIMBY. Češi sice chtějí rychleji stavět byty, školy, nemocnice, obchodní centra i průmyslové haly, ale ne v blízkosti svých domovů, tam si ji nepřejí vůbec. „Tento mindset však bohužel vede k tomu, že se u nás nepostaví téměř nic nebo se výstavba nepřiměřeně prodlouží,“ varuje Adriana Krnáčová, vedoucí projektu DeNIMBYzace Česka na platformě Datarun.
21. února 2025
Mediální platforma Datarun představuje projekt DeNIMBYzace Česka. Jeho cílem je odhalit nejvýznamnější problémy, které brzdí výstavbu v České republice, a navrhnout způsoby, jak je zmírnit či eliminovat. Projekt povede bývalá primátorka Prahy Adriana Krnáčová.
2. února 2025
Historický význam Trumpova rozhodnutí: 10% zvýšení cel na Čínu jsou z pohledu hospodářských dějin USA poznámkou pod čarou. 25% cla na Mexiko znamenají výrazně zvednuté obočí. Ale 25% cla na Kanadu jsou z pohledu celoplanetární ekonomické role USA největší zprávou za posledních 54 let, od roku 1971, kdy prezident Nixon zrušil mezinárodní směnitelnost dolaru za zlato, a započal tím období volných směnných kurzů, které trvá dodnes. Z pohledu vnitřního fungování americké ekonomiky jsou pak tato cla na Kanadu (a v nich hlavně 10% zdanění ropy a plynu) největší zprávou od 80. let, kdy Reagan dereguloval síťová odvětví
2. ledna 2025
Přijetí eura jistě v některých ohledech může zlepšit situaci některých účastníků české ekonomiky. Zrovna s přibližováním se německému životnímu standardu podle dat nepomáhá. V Itálii adopce eura před čtvrtstoletím zastavila růst reálných příjmů, a ty od té doby dokonce mírně klesly. Slovensko – české ekonomice nejpodobnější ekonomika – se po přijetí eura českým platům přibližovat nezačalo. Naopak, dnes za námi zaostávají ještě více než před přijetím evropské měny. A ani nová možnost vyplácet české mzdy v euru nemá, jak zvýšit naši budoucí prosperitu.
31. prosince 2024
Typické silvestrovské zboží a služby od loňska zdražily o 3,8 %. Služby zdražily více, spousta potravin naopak zlevnila.
19. prosince 2024
Příprava bramborového salátu je letos o 4 % dražší než loni, ale vzhledem k příjmům je o 3 % levnější. Nejnákladnější ingrediencí byly loni i letos nakládané okurky. Letos jsou druhou nejnákladnější položkou vejce a třetí je majonéza. Brambory jsou letos až čtvrtou nejnákladnější položkou salátu. Kdo do salátu okurky nepřidává, má jej letos o 2 % reálně levnější i v případě, že se mu od loňska nezvýšily příjmy. A usmažený kapr také zlevnil pro všechny.
I při nejoptimističtějším srovnání s německými mzdami, tedy podle čistých mezd po zdanění v paritě kupní síly, nám dnes na německé mzdy chybí zhruba 9 tisíc eur (ročně). Na začátku století nám do německých mezd přitom chybělo „jen“ 7 tisíc eur. Trend je jasný (a v době covidu ještě posílil): Německé mzdy se od nás vzdalují. Více než 9 tisíc eur nás od německých mezd bude podle všeho dělit i za 10 let. Za 20 asi ještě více. Jen tím, jak Němci i Češi bohatnou, tento rostoucí rozdíl činí postupně nižší a nižší násobek. Ale stejných mezd jako takových podle dlouhodobých trendů nedosáhneme nikdy.
7. prosince 2024
Je před námi druhá adventní neděle. Těm, kdo ještě nezačali péci o té první, jak velí některé lidové obyčeje, a začnou až nyní, přinášíme aktualizovaný přehled, které cukroví při pečení od loňska podražilo. Zde neuvedené cukroví si pak může pekoucí čtenářstvo samo porovnat dle přiloženého cenového srovnání základních surovin s loňskem.
5. prosince 2024
Když dnes Ministerstvo dopravy tvrdí, že za celou dobu současné vlády státní výdaje na dopravní infrastrukturu rostou, jsou vyšší než za předchozí vlády a příští rok budou rekordní, zapomíná při tom na inflaci. Ekonomové takto výdaje na cokoli nepočítají. Ve skutečnosti výdaje na dopravní infrastrukturu během vládnutí současné vlády klesaly, včetně prvního roku vládnutí. Teprve na příští rok 2025 mohou výdaje reálně vzrůst, pokud inflace zůstane nízká, ale i tak budou nižší než v posledních dvou letech předchozí vlády.
15. listopadu 2024
71 korun za máslo není zvláštností 17. listopadu 2024. Po většinu 21. století jsme za máslo reálně platili kolem 70 korun. Dokonce 17. listopadu 1989 bylo máslo tak drahé, jako by dnes stálo 154 koruny. Tato tisková zpráva poskytne unikátní pohled na hospodářské dějiny České republiky od Sametu do dneška očima ekonomie másla.
1. října 2024
Česko dává z nestátních (soukromých) peněz na péči o zdraví jen 1,3 % HDP. Méně dávají jen v Chorvatsku, a i to jen v posledních 3 letech. Dlouhodobě dává Česko nejméně. I to vede k tomu, že péče o zdraví je v Česku financována z 85,3 % ze zdrojů, o kterých se nerozhodují přímo lidé, ale jsou odkázáni na volební a politické tahanice politiků, kdo kolik na zdravotnictví přispěje. V tak citlivé oblasti jako zdraví je to veliké riziko, být odkázáni 4. nejvyšší měrou v EU na výsledek politického boje. Více (dobrovolných) peněz by znamenalo bezpečnější systém, který by nijak nezhoršil stávající péči pro ty, kteří dobrovolně přispívat nechtějí.
26. září 2024
Z vládou schváleného navýšení schodku letošního rozpočtu „kvůli povodni“ lze povodni přisoudit jen 80 %, 40 % nebo 10 %. Podle predikce, jak by letos skončil rozpočet bez povodně. Schodek by podle všeho bylo třeba navýšit i bez povodně.
Odhady škod letošních povodní nelze srovnávat se škodami ve výši 63, respektive 73 mld. korun za povodně v letech 1997, respektive 2002. Relevantní srovnání tehdejších škod v dnešních korunách je 146 a 144 mld. (podle inflace) a 225, respektive 252 mld. (podle nemovitostních cen). Budou-li letošní odhady nižší než tato čísla, budou letošní škody reálně nižší než tehdy.
První část tiskové zprávy vysvětluje, proč je v současné debatě o rozpočtových schodcích potřeba začít používat reálné veličiny (nikoli “nominální”). Druhá část ukazuje, jak velké v reálném vyjádření schodky byly, jsou a mají v budoucnu být. Uvádí také základní srovnání (podle zodpovědných vlád). S ním by měli být politici obou táborů konfrontováni.
22. srpna 2024
Poté, co Datarun zveřejnil první kalibraci, kolik by mohlo stát zpomalení stavebnictví na polovinu, když se podle všeho zasekla propustnost stavebních řízení, sepsalo ministerstvo pro místní rozvoj svou obranu. V ní kritizuje výpočet i nepoužití dat. Přitom samo ministerstvo první data o míře nepropustnosti má, a nejen že je samo nepoužívá, ale nedá je k dispozici k analýze ani ekonomické obci.
Snížená průchodnost systému povolování staveb může stát českou ekonomiku až miliardu korun denně. Vyplývá to z výpočtů hlavního ekonoma Datarunu Petra Bartoně. Pokud by se průchodnost snížila na polovinu, každý den by česká ekonomika přicházela o hodnotu 770 milionů korun, a to jen ve stavebnictví. Spolu s navazujícími odvětvími může jít i o jednu miliardu denně. A i kdyby tento stav trval jen další 2 měsíce, dokázala by obrátit letošní předpokládaný 1% ekonomický růst české ekonomiky do -1% recese.
